En dag på stan med Josefin

Onsdag idag which means: LEDIG!

Det har varit urmysigt väder idag, lite kallt men solen har kikat fram så där fint ibland. Dagen började med att jag vaknade drygt 10.30 och hade kunnat fortsätta sova längre, men jag ville inte slösa bort hela min lediga dag i sängen. Baguette och te blev det till frukost och därefter ringde Josefin och vi bestämde träff vid Hôtel de Ville. Min telefon är lite miffad och eftersom det även pågick en högljudd demonstration på andra sidan torget när jag pratade med Josefin i telefon väl på plats inträffade något mindre missförstånd, men jag stod kvar och väntade och till slut dök hon äntligen upp.
Vi bestämde oss då för att gå och titta på gratisutställningen om Jacques Prévert. Inte så intressant dock... Men det var gratis och nu har vi också varit inne i Hôtel de Ville!
Sedan promenerade vi lite i Marais-kvarteren för att sedan slå oss ned och luncha vid Place des Vosges. Mmm, vad gott det var med pizza! Jag tror att pizzerian som tillagade den låg någonstans på södra sidan av Rue Saint-Antoine...
När vi ätit oss mätta och belåtna tog vi metron till Concorde för att gå längs julmarkanden vid Champs-Élysées. Oj, vilka julkänslor vi fick!! Vi hittade pepparkakor, vin chaud (vad vi tror är en variant av glögg, men det var för dyrt för oss att smaka.. 3 euro för en liten plastmugg! vi är lite för fattiga...), leksaker, karuseller, tofflor, mössor, te och massor av andra godsaker. Sedan "budgetfikade" vi lite på Mc Donald's för att vi var i behov av toaletter. :)

Jag promenerade hem sedan och jag upptäckte varför jag tycker så jättemycket om vägen hem från l'Arc de Triomphe!! Det är för att Avenue de la Grande Armée vimlar av bil-, skoter- och motorcykelaffärer! :) Därmed också läckert tillbehör... Hahaha... I like it! Dessutom får jag ju motion istället för att ta metron tre stationer och slösa mina biljetter eftersom mitt Passe Navigo tydligen slarvats bort av den franska posten... Jag blir snart frustrerad!!

Nu säger jag BONNE NUIT för imorgon är det torsdag och jobb som gäller!

     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0